Monday, September 15, 2014

Guru Besar antara empat direman

Assalamualaikum

Putrajaya: Seorang guru besar, dua guru serta seorang lelaki iaitu ejen insurans ditahan reman selama empat hari mulai semalam bagi membantu siasatan berhubung kebocoran soalan kertas peperiksaan Sains dan Bahasa Inggeris dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Majistret Nur Dahlia Azmi mengeluarkan perintah reman itu yang bermula semalam hingga Khamis ini.

Keempat-empat lelaki berkenaan disiasat mengikut Seksyen 8 (1) Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 yang boleh membawa hukuman penjara satu hingga tujuh tahun dan denda.

Tiga guru terbabit dari Pulau Pinang dengan dua daripadanya mengajar di sekolah sama, manakala seorang lagi lelaki berasal dari Kuala Lumpur.

Mereka diwakili peguam bela Esther Tan Siew Choo.

Sebelum itu, keempat-empat lelaki berkenaan yang berpakaian lokap polis tiba di Mahkamah Majistret, di sini, pada jam 10.20 pagi dengan diiringi anggota polis.

Mereka dibawa ke mahkamah untuk mendapatkan perintah tahanan reman dan keluar dari mahkamah kira-kira jam 12 tengah hari.

Sementara itu, Siew Choo berkata, semua lelaki berkenaan yang berusia antara 30 hingga 50 tahun kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya untuk membantu siasatan.

Sehingga kelmarin, polis sudah mengambil keterangan daripada 12 individu termasuk enam pegawai Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), lima guru dan seorang wartawan.

- Harian Metro -
 

No comments :